top of page

ארק נובה

1-4 שחקנים

ארק נובה

120 דקות

14+

ארק נובה
משחק אסטרטגיה מאוד מרשים ומורכב, שבמהלכו תבצעו משימה מגניבה ביותר - לבנות גן חיות מ-0! אחד המשחקים הכי פופולאריים בשנים האחרונות בעולם, ועוד לא ממש הגיע לישראל. ראשית נאמר שככל שהמשחק מרשים ומיוחד, הוא גם מסובך, ככה שאם אתם מחפשים משחק קליל - זה הזמן לעבור לעמוד אחר. אבל מי שמוכן להשקיע קצת זמן בלהבין אותו יזכה. מכיוון שהמשחק כל כך מורכב אנחנו לא ניכנס לכל הפרטים הקטנים של החוקים בסיקור הזה, ולא נעבור על כל קלף וקלף, אבל נשתדל לתאר אותו בכל זאת בצורה המובנת ביותר. בנוסף יש לציין שבמשחק הזה יש גם אופציה למשחק עם שחקן אחד בלבד. בסיקור הזה נתייחס למהלך המשחק עם כמה שחקנים. מטרת המשחק היא לבנות את גן החיות הכי מצליח - דירוג שנקבע על ידי שילוב של משיכה(appeal) ושימור(conservation). בתחילת המשחק נשים במרכז השולחן את הלוח הראשי של המשחק. הלוח מכיל ערימה של קלפים הפוכים כלפי מטה, ועוד 6 קלפים עם הפנים למעלה. בנוסף יש בו מד ״הפסקה״ (break), מד משיכה, מד מוניטין(reputation) ומד שימור - ניגע בכולם בהמשך. בנוסף ליד הלוח נוסיף עוד לוח - לוח שימור. לוח השימור מכיל ערימה של קלפי שימור עם הפנים למטה, ועוד כמה קלפים עם הפנים למעלה(המספר תלוי במספר השחקנים). בנוסף יש עליו אסימונים של גני חיות שותפים ואוניברסיטאות. גם בהם ניגע בהמשך. חוץ מהלוחות שנמצאים במרכז השולחן כל שחקן בנפרד מקבל עוד לוח - שהוא לוח גן החיות הפרטי שלו. הוא מכיל מפה של גן החיות - מפת משושים בדומה למשחקים אחרים כמו קטאן, עם מחסומים ובונוסים שונים באריחים שונים על המפה. בנוסף לוח גן החיות מכיל גם אסימוני ארגון(association), אסימוני משחק, ואסימוני כסף. כל שחקן מתחיל עם 25 אסימוני כסף. כל השחקנים מניחים סמן על המקום ה-0 במדי המשיכה, המוניטין, והשימור. מד המשיכה והמוניטין מתקדמים בכיוונים מנוגדים - כשהם ייפגשו המשחק ייגמר. הדבר האחרון שעושים לפני תחילת המשחק הוא שליפת קלפים. כל שחקן שולף את הקלפים הבאים: - שולפים 2 קלפי ניקוד סופי - בשלב מסויים מוותרים על 1 ומשאירים את השני אצלכם עם הפנים למטה. הקלף הזה ייתן עוד נקודות בשלב הניקוד הסופי. - שולפים 8 קלפי גן חיות. שומרים 4 ומוותרים על ה-4 הנוספים. קלפי גן חיות מכילים קלפי חיות וקלפי ספונסר. ניגע בהם בהמשך. - לוקחים 5 קלפי פעולה - אחד מכל סוג. ומניחים אותם במקומות 1-5 בלוח השחקן בסדר רנדומלי. גם בסוגי הפעולות ניגע בהמשך. עכשיו אנחנו מוכנים לשחק. בוחרים את סדר השחקנים ומתחילים. כל שחקן בתורו בוחר לבצע אחת מהפעולות שנמצאות על הלוח שלו במספרים 1-5. המספר שהוא בוחר ישפיע על ״עוצמת״ הפעולה. כאשר פעולה נבחרה - כל הפעולות שעם מספר קטן יותר עולות צעד אחד למעלה, והפעולה שנבחרה עוברת למספר 1. ישנן 5 סוגי פעולות: בנייה: שחקן יכול לבנות מבנה על לוח המשחק שלו, בעלות של 2 אסימוני כסף בעבור כל מקום שהמבנה תופס. לדוגמה עבור מבנה שתופס 2 מקומות - הוא יצטרך לשלם 4 מטבעות. גודל המבנה שניתן לבנות הוא בהתאם לעוצמה של פעולת הבנייה(המספר שלה בלוח השחקן). בניין חייב להיות צמוד לבניין אחר שנבנה במפה, ולא יכול להיות על אריחים של מים או אבן במפה. בניינים הכרחיים כדי לאכלס חיות, לקבל כסף, נקודות משיכה ועוד. קלפים: השחקן יכול לשלוף קלפים בהתאם לעוצמה של הפעולה. כששחקן מבצע את הפעולה הזאת הוא מקדם את סמן ההפסקה על הלוח המשותף. חיות: השחקן יכול להשתמש במספר קלפי חיות בהתאם לעוצמה של הפעולה. לכל חיה יש מחיר משלה, מצריכה בניין בגודל מסוים ונותנת אפקטים מסויימים. חיות נותנות נקודות משיכה ויכולות מיוחדות נוספות. בנוסף חיות מסוימות יכולות לדרוש שתהיה חיה מאותו הסוג כבר על הלוח, או שהבית שלה יהיה ליד מים לדוגמה. אחד הדברים המגניבים במיוחד במשחק הזה הוא שיש המון סוגים שונים של חיות - לכל אחת דרישות שונות ויכולות שונות. ספונסר: השחקן יכול להשתמש בקלף ספונסר שביד שלו בעוצמה קטנה או שווה לעוצמה של הפעולה(על כל קלף ספונסר יש מספר בין 1-5 שמציין את העוצמה שלו). קלף ספונסר נותן לשחקן אפקט מיידי, אפקט שנותן בונוס בסיום המשחק בלבד, ואפקט מתמשך שנותן בונוסים נוספים לאורך המשחק. ארגון: השחקן יכול להשלים אחת ממשימות הארגון שנמצאות על לוח השימור שבמרכז השולחן. לכל משימה יש עוצמה והשחקן רשאי לבצע משימה בעוצמה קטנה או שווה לעוצמת הפעולה. כל משימת ארגון נותנת פרסים שונים - נקודות מוניטין, אסימון שמוריד את המחיר של הוספת חיות, אסימון שמאפשר להשתמש בחיות מיוחדות יותר, הגדלת מספר הקלפים ביד של השחקן, ועוד. משימת ארגון בעוצמה 5 נותנת אפשרות לתמוך בפרויקט שימור. פרויקטי השימור נמצאים בקלפים עם הפנים למעלה בלוח השימור. לכל פרויקט שימור יש דרישות משלו ופרסים משלו. על כל השתתפות בפרויקט שימור שהשחקן ביצע הוא מקבל פרס לבחירתו מרשימה רחבה של פרסים אפשריים, ובנוסף נקודות שימור בהתאם למשימה שהוא ביצע. יש לציין ששחקן יכול לשדרג כל סוג של פעולה על ידי ביצוע פעולות שונות בגן החיות שלו. פעולה משודרגת נותנת יותר יכולות לשחקן שמשתמש בה. לא נפרט כל שדרוג מכיוון שהרעיון דומה לפעולות המקוריות - הן רק הופכות לחזקות יותר. ציינו קודם שיש מד הפסקה שמקודם כשמתבצעות פעולות מסוימות. כשהמד הזה מגיע לקצה שלו, כל השחקנים נכנסים למצב ״הפסקה״: במצב זה חלק מהפעולות ששחקנים עשו חוזרות למצבן המקורי, והשחקנים מקבלים אסימוני כסף נוספים בהתאם לכמה הם התקדמו במד המשיכה ועוד בונוסים נוספים ששחקנים הפעילו. לבסוף מחזירים את מד ההפסקה להתחלה. לבסוף כשמד המשיכה של שחקן מגיע או עובר את מד השימור שלו - המשחק מסתיים עבור כל השחקנים(כל השחקנים הבאים בתור מקבלים עוד תור לפני) בשלב הזה סופרים נקודות. ראשית סוכמים את נקודות השימור שלהם ביחד עם קלף הניקוד הסופי שהם קיבלו בהתחלה, ועם כל הבונוסים שהם אספו במהלך הדרך מקלפי ספונסר או מדרכים נוספות. לאחר מכן מחשבים את ההפרש בין מד המשיכה של השחקן לבין המספר במד המשיכה שמד השימור של השחקן עומד בו(מכיוון שהם זזים לכיוונים מנוגדים ככל שיש לשחקן יותר נקודות שימור כך המד שלו יעמוד בנקודה יותר נמוכה במד המשיכה). השחקן עם ההפרש הגבוה ביותר הוא המנצח! לסיכום - כפי שאתם יכולים לראות מאורך הסיקור - מדובר במשחק יותר מסובך עם חוקים מורכבים, אבל כפי שהוא מסובך הוא גם מתוחכם ומיוחד. מי שאהב לשחק ב-zoo tycoon/rollerCoaster tycoon בעבר - המשחק הזה הוא הכי דומה שיכול להיות, רק במשחק קופסא.
ארק נובה

תיאור

bottom of page